“Haluamme kertoa, että olemme alamme huippua” – Oma media on tehokas kumppanuuden rakentamisen väline

“Haluamme kertoa, että olemme alamme huippua” 

Cleantech-yritys Sammet Dampers rakensi Branden kanssa oman median, jonka avulla kosketus asiakkaaseen pysyy yllä.

Kun tuotteen myynnistä siirrytään kohti kumppanuuden ja palvelun myyntiä, myös yhteydenpidon asiakkaaseen on löydettävä uusia muotoja.

Yrityksen oma media on tehokas kumppanuuden rakentamisen väline.

Voimalaitoksissa ja valtamerialusten savukaasupuhdistuksessa käytettäviä laitteistoja valmistava Sammet Dampers Oy on rakentanut bisnesmuotoilutoimisto Branden kanssa omaa mediaympäristöä.

Keskiössä on Sammetin neljä kertaa vuodessa ilmestyvän asiakaslehden rakentaminen digitaaliseksi palveluksi, Sammet Rewiewiksi.

– Meille medioittaminen on kumppanuuden viestimistä asiakkaillemme ja samalla oman uskottavuuden luomista. Haluamme kertoa, että olemme huipputoimija alallamme, Sammasmaa kuvaa.

Yhtä tärkeää on Sammasmaan mukaan myös yrityksen sisäisen tarinan synnyttäminen.

– Se, mitä kerromme ulospäin rakentaa yhteishenkeä talon sisällä. On tärkeää säilyttää yrityksen henki, kun yritys kasvaa vauhdilla ja työntekijämäärä moninkertaistuu.

 

Kaikilla markkinoilla yleisöä ei voi puhutella samalla tavalla.

Medioittamiskumppanuus Branden kanssa oli Sammetille luonteva jatko aiemmassa vaiheessa tehdylle brändiuudistukselle ja digitaaliselle toteutukselle. Lisäksi yritys toteutti yhdessä Branden kumppanitoimisto Liveon kanssa profiilivideot, joiden avulla Sammetin toimintaa ja tuotekehitystä tehdään näkyväksi paitsi yrityksen digitaalisissa ympäristöissä myös markkinoinnissa ja messuilla.

Sammetille yritysmedian sisältöjä tuottaa ulkopuolinen kumppani, lisäksi lyhyitä uutistoteutuksia tehdään myös talon sisältä. Tulevaisuudessa tavoitteena on kannustaa omat asiantuntijat kirjoittajiksi.

Oman median tekeminen mahdollistaa yritykselle jatkossa myös entistä paremmin sisällön kohdistamisen eri yleisöille.

– Kaikilla markkinoilla yleisöä ei voi puhutella samalla tavalla. Esimerkiksi ympäristöarvojen tärkeys ymmärretään joillain markkinoilla jo hyvin, toisilla se taas ei välttämättä vielä niinkään asiakasta kiinnostaa, Sammasmaa toteaa.

 

“Se, mitä kerromme ulospäin rakentaa yhteishenkeä talon sisällä. On tärkeää säilyttää yrityksen henki, kun yritys kasvaa vauhdilla ja työntekijämäärä moninkertaistuu.”

Mikko Sammasmaa,
Sammet Dampers Oy

Oman haasteensa Sammetin tekemiseen tuo Kiinan markkinoilla operointi. Valtio estää kansalaisiltaan pääsyn esimerkiksi Googlen palveluihin.

– Meidän pitää löytää sieltä paikallisia vaihtoehtoja, jotta tavoitetaan mahdollisimman laaja yleisö, Sammasmaa kuvaa.

sammet.fi

Teksti: Annika Rantanen