Kaupallinen tuottaja: Rakkaudesta kahvila-alaan

Leipuri-kondiittori Anna Lampi innostui yhteiskuntatieteiden opintojensa lomassa kahvila-alasta ja pian kiinnostava osa-aikatyö Miriam’sissa vaihtui täysipäiväiseksi. Halu kasvattaa omaa osaamista sai Lammen hakeutumaan Kaupallinen tuottaja -koulutukseen.

Anna Lampi

Lampi kertoo ravintola-alan olevan hänelle intohimo. Varsinaisen kahvilatyön lisäksi kiinnostus liiketoiminnan kehittämiseen on tuonut osaajalle monipuolisia vastuita.

”Tehtävänkuvani on hyvin laaja, vastaan kaikesta yrityksen markkinoinnista, erityisesti somesta ja verkkokaupan kehittämisestä”, Lampi kertoo. ”Verkkokauppaan on nyt tulossa yrityspalvelu, jota olen ollut alusta asti kehittämässä. Tehtäviini kuuluu yrityksille myynti verkkokaupan avulla. Olen myös tekemässä Miriam’sissa brändiuudistusta ihan pakkausten suunnittelusta, tuotekehityksestä ja kahvilan ulkoasusta alkaen.” 

Lammen tehtäviin kuuluu tarkastella koko yrityksen liiketoimintaa ja palveluprosessia tuotannosta aina asiakkaalle toimitukseen saakka. Kaupallinen tuottaja -koulutus vaikutti juuri sopivalta lisältä osaavan naisen taitopakettiin. ”Heti, kun kuulin koulutuksen sisällöstä, tuli sellainen olo, että tässä ollaan ajan hermolla. Näistä opeista olisi hyötyä tulevaisuudessa, mitä tahansa työtä teenkin”, Lampi pohtii.

Hakeminen koulutukseen kannatti. Koulutuksen sisältöön Anna on niin tyytyväinen, että kertoo kaikkien odotustensa ylittyneen. Kehuja saa niin hyvä opiskeluporukka kuin kouluttajatkin, ja merkitys ammatilliselle itseluottamukselle osoittautui suureksi. ”Koulutus antoi valtavan itseluottamusbuustin, ja tsemppi siellä oli mahtava. Koulutus muistutti jonkinnäköistä elämänmuutosta. Se antoi uskoa itseeni. Koulutuspäivät olivat syksyn kohokohta.”

Tärkeimpänä oppina Lampi pitää saamaansa rohkeutta omaan tekemiseensä. Sitä, ettei aina ole pakko tietää tai osata kaikkea, ennen kuin alkaa tehdä.  Konkreettisia oppeja hän hyödyntää työssään esimerkiksi digimarkkinoinnissa ja somessa: ”Opin konkreettisia työkaluja muun muassa myyntiin, ostoprosessin tarkasteluun ja esimerkiksi mainossähköpostin tekemiseen. Opin, miten verkkosivut kannattaa rakentaa. Sain konkreettisia välineitä markkinointiin”, Lampi luettelee. Myös henkilöbrändin rakentaminen ja kameran edessä esiintyminen tulivat tutuksi.

Lampi pohtii, että koulutus on vaikuttanut positiivisesti paitsi työmotivaatioon, myös työssä viihtymiseen. Erityisesti työssä motivoi nyt mahdollisuus vaikuttaa entistä enemmän omaan tekemiseen. Lampi suositteleekin koulutusta kaikille, jotka kaipaavat työhönsä uusia haasteita:  ”Meillä oli koulutuksessa henkilö, jolla oli kaksikin kaupallista tutkintoa yliopistosta, mutta hänkin koki koulutuksen hyödylliseksi. Suosittelen koulutusta myös sellaisille, jotka ovat opetelleet teoreettisesti kaupallisuutta, mutta kaipaavat käytännönläheistä otetta.”