Suomen parasta terveysmatkailua kansainvälisille markkinoille: Näin FinnHealthista tuli totta

Eletään vuotta 2014, kun bisnesmuotoilutoimisto Branden (ent. CreaMentorsin) toimitusjohtaja Jari Palonen saa terveysmatkailukonseptin kehittämiseen liittyvän yhteydenoton ukrainalaiselta kontaktiltaan.

 

Hieman aikaisemmin Kuopiossa on jo kehitelty omaa konseptia saman teeman ympärille. Terveysmatkailun potentiaali Kuopion yliopistollisen sairaalan vientituotteena on siis jo noteerattu, mutta tulokset ovat jääneet hyvin laihoiksi. Pian Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) ja Branden tiet kohtaavat. Tästä kohtaamisesta saa alkunsa matka, joka jättää jälkensä suomalaisen terveysmatkailun historiaan.

Tänä päivänä KYSin ja Branden yhteistyössä synnyttämä FinnHealth-konsepti nimittäin tuo Kuopioon jo kansainvälisiä asiakkaita esimerkiksi Venäjältä, Ruotsista ja Virosta. Kaukaisimmat potilaat ovat tulleet Kanadasta ja Afrikan maista. Euromääräisesti tämä tarkoittaa satojentuhansien buustia sairaalan liikevaihtoon.

Tietenkin matka on sisältänyt paljon haasteita.  Jokainen julkisorganisaatioiden kanssa työskennellyt tietää varsin hyvin, että uusien ajattelumallien jalkauttaminen usein melko konservatiiviseen maaperään käy harvemmin kivuttomasti. Branden bisnesmuotoiluideologian mukaisesti uutta terveysmatkailukonseptia lähdettiin kuitenkin testaamaan nopeasti käytännössä. Tässä tehtiin selvä ero kuopiolaisten aiempaan konseptiin, jota rakennettaessa loppuasiakas oli päässyt unohtumaan. Tämä pilotointivaihe osoitti kuitenkin karusti, että myös FinnHealthin ensimmäisessä versiossa oli vielä paljon haasteita.

"Oikeastaan kahdessa päivässä homma ajautui karille. Kaikilta meni hermot. Vaadittiin kokonaan uuden ajatusmallin jalkauttamista talon sisälle. Me on sittemmin tehty sillä saralla todella dynaamisesti isoja juttuja ja vielä kohtuullisen nopeasti. Se on myös merkittävää, että on saatu luotua sellainen myymisen ja positiivisen imagon kulttuuri koko sairaalaan. Aikaisemmin eräälläkin proffalla saattoi mennä herneet nenään jo pelkästään kuullessaan sanat myynti tai markkinointi.

Hän ei nähnyt niiden kuuluvan sairaalan tehtäviin. FinnHealthin myötä on tapahtunut kaupallinen herääminen. Kyseinen professorikin sanoi hiljattain eräässä palaverissa, että FinnHealth on parasta mitä KYSille on tapahtunut. Se on hyvä esimerkki muutoksesta", kertaa FinnHealthin kehityskaarta lähes alusta saakka hanketta vetänyt terveystieteiden tohtori Helena Länsimies.

Branden asiantuntijat ovat kulkeneet FinnHealthin mukana aina idean hauduttelusta liiketoimintamallin ja brändin rakentamiseen. Brande on myös toteuttanut terveysmatkailubrändin nettisivut ja suunnitellut konseptin ostopolut. Myös rahoituskanavien ja -hakemusten osalta KYS on saanut paljon asiantuntevaa sparrausta.

"Ilman Brandea me ei oltaisi tässä. Me on luotu yhdessä täysin uusi liiketoiminta meidän taloon. Terveysmatkailu on globaalisti eniten kasvava matkailubisnes ja maailmalta löytyy paljon hienoja terveysmatkailukonsepteja. Suomessa ollaan vasta alkutaipaleella maailmanlaajuisesti mitattuna, mutta FinnHealth on ottanut paikkansa Suomessa muutaman kärkitoimijan joukossa", Länsimies pohtii.

FinnHealth on vakiinnuttanut paikkansa osana KYSin toimintaa ja on luonteva osa KYSin kansainvälistymistavoitteita. Samalla se tuo lisätuloja myös muille paikallisille yrityksille. Mitä useampi terveysmatkailija löytää jatkossa tiensä Kuopioon, sitä enemmän FinnHealth-konsepti tuo uusia asiakkaita esimerkiksi paikallisille kuntoutus-, kuljetus- ja majoituspalveluille

"Syödään norsu pala kerrallaan. Aina välillä havahtuu siihen, että ei hitto miten isosta jutusta onkaan kyse. Meillä on iso yliopistosairaala, jonne on luotu yhdessä Branden kanssa täysin uusi palvelulinja ja jonka ihmiset ovat ottaneet omakseen. KYSin alueella liikkuu tuhansia ihmisiä päivittäin ja samalla tehdään kansainvälistä kauppaa," Helena Länsimies tunnelmoi.