Miriam’sin pilvileipomo tuo kahvilan herkut kaikkien ulottuville

Miriam’sin "pilvileipomo" tuo kahvilan herkut entistä useamman ulottuville

Kahvila Miriam’s on jyväskyläläisten herkuttelupaikkojen aatelia ja samalla alan digitaalisen asiakaspalvelun edelläkävijä. Jatkuvasti kehittyvä Cloud Bakery palvelee, vaikka kahvilaan ei mahtuisikaan.

Miriam Laitinen

Kahvila Miriam’s lienee Jyväskylän makein yritys

Vaaleanpunaseinäinen kahvila herkkuineen ja pöytiintarjoiluineen on yrittäjä Miriam Laitisen todeksi tullut unelma. Vuonna 2013 perustettu Miriam’s on jo Jyväskylän herkuttelukentän klassikko.

– Innostuin 13-vuotiaana leipomisesta ja reseptien kehittelystä. Oma perhe ei jaksanut syödä kaikkea, joten piti keksiä kuinka saada herkut ulospäin, Laitinen muistelee.

Miriam on edelleen tiiviisti mukana tuotekehityksessä. Vuosien saatossa Miriam’s on kasvanut kahvilan, lounasravintolan, kahden valmistuskeittiön ja pitopalvelun bisnekseksi, joka työllistää 25 työntekijää ja palvelee asiakkaitaan kahvilan tiskin lisäksi myös verkon yli.

mustikkakakku

Tilaamisen helppoutta ja loppuun asti räätälöityä palvelua

Yhdessä Branden kanssa toteutetun verkkokaupan avulla kasvua tavoiteltiin erityisesti yritysasiakaskunnasta. Seuraavan kasvun askelen toi yhteistyö Nikolainkulman ja ravintola Figaron kanssa – Miriams’in kautta historiallisesta Nikolainkulman kiinteistöstä voi varata tilan ja tarjoilut vaikkapa kokouksen, koulutustilaisuuden tai perhejuhlan pitoon.

– Yrityspuolella haetaan nopeaa palvelua, tilaamisen helppoutta ja valmiita paketteja. Yksityisasiakkaiden kanssa taas räätälöidään usein tarkemmin, jotta tuotteet ovat varmasti oman maun mukaisia, Laitinen kuvailee.

Brande on tukenut Miriam'sin liiketoiminnan kasvua verkkokaupan lisäksi bisneskonseptin suunnittelulla ja toiminnanohjausjärjestelmää kehittämällä.

– Haluamme ulosmyyntiin volyymia lisää, sillä tuote on jo aika kunnossa. Uusi toiminnanohjausjärjestelmä on erittäin tärkeä siinä, että lippusista ja lappusista päästään kokonaan eroon, Laitinen kuvaa.

Uudenlainen palvelukonsepti tuo herkut asiakkaiden luokse

Poikkeusajan alkaessa vuonna 2020 Miriam’s ei jäänyt virran vietäväksi. Vuosien suunnittelun ja kehityksen lopputuloksesta muotoutui yhteistyössä Branden kanssa uudenlainen Cloud Bakery -liiketoimintamalli viemään yrityksen digitaalista myyntiä seuraavalle tasolle. Uuden palvelukonseptin myötä Miriam’s pystyy toimittamaan kerralla useampia tilauksia, ja asiakkaat saavat tuotteet edullisesti, joustavasti ja taatusti tuoreina.

– Korona-aika on nostanut Miriam’sin take away -myyntiä. Cloud Bakery toimii pohjana sille. Konsepti on vielä alkuvaiheessa, mutta kehitämme sitä jatkuvasti. Myynti on ollut noususuhdanteessa koko ajan, Laitinen kertoo.

– Olemme aloittaneet Branden kanssa myös henkilöstövalmennuksen, jonka startti on ollut oikein lupaava. Lisäksi tulevaisuudessa toiveenamme on kehittää Miriam’sille verkkokaupan pohjalta oma sovellus, Miriam Laitinen paljastaa.

Miriam'sin sivuille

---

Mikäli teitä kiinnostaa oman kasvuprojektin starttaaminen tai liiketoimintamallin uudistaminen, ota rohkeasti yhteyttä Branden Anne MäkiseenJari Paloseen tai suoraan digitaalisen puolemme myynnistä vastaavaan Vesa Leppäseen.