Perheyrittäjyyttä uusilla kierroksilla

Kansainvälisen tason matkailukohteeksi kasvaminen vaatii tiukkaa strategista ajattelua, huolellista brändityötä ja palvelun hiomista huippuunsa.

Yrittäjä Juha Kaitainen ja myyntijohtaja Ellinoora Kaitainen haluavat rakentaa Anttolanhovista houkuttelevan kansainvälisen matkailubrändin.

Saimaan seuraava ykköskohde paketoi luonnonrauhan, skandinaavisen designin ja loistavan palvelun kansainvälisille markkinoille.

Ikkunan takaa avautuu pysäyttävän tyyni järvimaisema. Yrittäjä Juha Kaitainen esittelee Saimaan rantaan ulottuvalla tontilla sijaitsevia design-huviloita ylpeänä ja innostuneena. Skandinaavisesti sisustetut vaaleasävyiset tilat tuovat mieleen kuvat sisustuslehtien sivuilla, maisemassa ruska tarjoilee parastaan.

Luonnonläheisyys, poikkeukselliset puitteet ja premium-tason palvelu – siinä salaisuudet, joiden avulla Mikkelin kupeessa sijaitseva Anttolanhovi haluaa nousta matkailun maailmankartalle. 

Saimaan rantaan rajautuvalla matkailualueella sijaitsee 19 design-huvilaa sekä hotelli-kokouskeskus ravintoloineen ja allasosastoineen. Ympäröivään metsäluontoon levittäytyvät 100 hehtaarin tilukset.

– Alueen valtavaa potentiaalia esimerkiksi kansainvälisten matkailijoiden silmissä ei ole toistaiseksi täysin ymmärretty, eikä vastaavia, monipuoliset palvelut mahdollistavia paikkoja löydy lähialueelta, Kaitainen luonnehtii.

Anttolanhovin liiketoiminta kirjattiin Kaitaisen perheyrityksen Mikler Oy:n nimiin tammikuussa 2019. Juha Kaitainen johtaa yrityksen operatiivista liiketoimintaa, myynnistä vastaavana aisaparina on tytär Ellinoora Kaitainen. Bisnesmuotoilutoimisto Brande on perheyrityksen kumppanina liiketoiminnan kehittämisessä.

 Uusi nopeasti näkyväksi

Askelmerkit tulevaan ovat selvillä. Anttolanhovi halutaan päivittää 2020-luvun kansainväliseksi matkailukohteeksi. Seuraavaksi käynnistyvät uuden strategian muotoilu ja yrityksen palveluympäristön laajempi kehittäminen.

– Yksi selkeä tavoite on rakentaa meille nykyistä tasaisempi asiakasvirta. Lomat keskittyvät sesonkeihin ja viikonloppuihin, niiden rinnalle pitää rakentaa kasvua myös tilaisuuksista, kokouksista ja tapahtumista, Ellinoora Kaitainen luonnehtii.

Uudistusten ensimmäinen vaihe on määrä tehdä näkyväksi alkuvuodesta 2020. Yksi suurimpia ulospäin näkyviä uudistuksia on Anttolanhovin nimestä luopuminen.

– Haluamme olla uskollisia paikan historialle, mutta myös karistaa harteilta asiat, mitkä eivät kohtaa uuden kanssa. Paikallisten suussa tulemme varmasti aina olemaan “Hovi” ja Anttolanhovin tarina kulkee vahvasti mukanamme, Kaitainen sanoo.

– On innostavaa päästä kehittämään Anttolanhovia huipputiimimme kanssa ja hyödyntämään paikan valtava potentiaali kokonaisuudessaan, Ellinoora Kaitainen summaa.

anttolanhovi.fi

Teksti: Annika Rantanen

järvimaisema ikkunassa


Anttolanhovin matkailualue muodostuu hotelli- ja kokouskeskuksesta, 19 designhuvilasta ja ympärille levittäytyvistä 100 hehtaarin tiluksista.